محمد عسگری، کارگردان فیلم «آسمان غرب»، در گفتوگویی صریح از چالشهای تولید و پخش این اثر سینمایی دفاعمقدسی پرده برداشت. او با اشاره به فشارهای متعدد برای حذف برخی سکانسها، تأکید کرد که در برابر حذف یکی از صحنههای حساس فیلم، شرطی قاطع گذاشته و اعلام کرده اگر آن سکانس حذف شود، خود را کارگردان این اثر نمیداند.
سکانسی که حذف نشد: روایت انسانی از شهید شیرودی
یکی از سکانسهای بحثبرانگیز فیلم «آسمان غرب» مربوط به واکنش شهید شیرودی در برابر تعرض به یک دختر بچه است. عسگری توضیح داد: «در این صحنه، شیرودی کودک آسیبدیده را در آغوش میگیرد و به مکانی امن منتقل میکند. این تصویر، بُعد انسانی قهرمان را نشان میدهد و همه چیز نباید توپ و تانک باشد. وقتی خواستند این سکانس را حذف کنند، گفتم اگر این اتفاق بیفتد، اعلام میکنم که فقط از نظر فنی پشت دوربین بودهام و کارگردانی را نمیپذیرم.»
اختلاف با ارتش و سفارشدهندگان؛ روایت مردممحور در برابر نگاه نظامی
عسگری با اشاره به تفاوت دیدگاهها میان خود، حوزه هنری و ارتش، گفت: «ارتش علاقهمند بود که روحیه جنگی شهید شیرودی و هوانیروز برجسته شود، اما من تلاش کردم مردم را در مرکز روایت قرار دهم. در فیلم، مردم پشت در پادگان هستند و شیرودی در را میشکند تا آنها وارد شوند. یا فرمانده پادگان برای مردم بیمارستان صحرایی راهاندازی میکند. اینها در واقعیت نبودند اما برای دراماتیزهکردن داستان اضافه شدند.»
او افزود: «ارتش با برخی از این سکانسها مخالف بود. میگفتند چرا باید زنان شبها نگهبانی بدهند یا مردم وارد پادگان شوند؟ اما اینها حس و واقعیت انسانی جنگ است. سفارشدهندهها گاهی میخواهند کاراکترها فقط نماز بخوانند و ایدئولوژیک باشند. آیا اگر کسی در فیلم نماز نخواند، ضد دین است؟»
تأخیر سهساله در اکران؛ قربانی اختلاف تهیهکننده و سرمایهگذار
عسگری درباره تأخیر در اکران فیلم «اتاقک گلی» نیز توضیح داد: «اختلاف میان تهیهکننده و سرمایهگذار باعث شد فیلمی که در جشنواره ۱۱ بار نامزد شد و سیمرغ گرفت، سه سال در انتظار اکران بماند. این تأخیر، آسیب جدی به فیلم وارد کرد. فیلم باید در اوج تبوتاب خبری جشنواره اکران شود، نه پس از سه سال.»
او با انتقاد از وضعیت تبلیغات فیلمهای ارگانی گفت: «در نهادها تولید فیلم معنا دارد، اما پخش آن هیچ مفهومی ندارد. برای فیلمی با هزینه ۳۵ میلیارد تومان، باید حداقل ۵ میلیارد برای تبلیغات در نظر گرفت. اما هیچ بودجهای برای پخش اختصاص نمیدهند و انتظار دارند فیلم خودش مسیر تبلیغاتی را طی کند.»
روایت مستند با چاشنی درام؛ شکلگیری فیلمنامه «اتاقک گلی»
عسگری درباره شکلگیری فیلمنامه «اتاقک گلی» گفت: «داستان فیلم بر اساس عملیات مرصاد شکل گرفت. تهیهکننده فیلم، داوود صبوری، خود در آن عملیات حضور داشت و قصه را با نویسنده مطرح کرد. برای دراماتیزهشدن داستان، ماجرای عشق، راننده روستایی و اختلاف دو خانواده به آن اضافه شد.»

نقد به مدیریت سینمایی ارگانها؛ سینما را باید سینماگران اداره کنند
کارگردان «آسمان غرب» با انتقاد از حضور مدیران نظامی در ارگانهای هنری گفت: «تصمیمگیرندگان در حوزه سینما باید هنرمند باشند، نه نظامی. اگر همایون اسعدیان رئیس فارابی شود، آیا دیندار نیست؟ چرا از مدیران توانمند سینمایی مثل رضا میرکریمی استفاده نمیشود؟»
پروژههای آینده؛ از شهید فلاحی تا فیلم «پل»
عسگری از نگارش فیلمنامه زندگی شهید ولیالله فلاحی خبر داد و گفت: «این فیلمنامه بارها بازنویسی شده تا ارتش رضایت دهد. مشکل اصلی، ناآشنایی با زبان سینماست. سینما محیطی باز و خلاقانه است، اما ارگانها محافظهکارانه عمل میکنند.»
او همچنین از ساخت فیلم جدیدی با عنوان «پل» خبر داد که توسط شهرداری کرج سرمایهگذاری شده و در مرحله تدوین قرار دارد. عسگری گفت: «این فیلم نگاهی متفاوت به جنگ دارد و مخاطب با قهرمان به دلیل رفتارهای انسانی، نه صرفاً ایثار و شهادت، همذاتپنداری میکند.»
فیلم «آسمان غرب» با محوریت شهید شیرودی، تلاش دارد تصویری انسانی و مردمی از جنگ ارائه دهد؛ روایتی که در برابر نگاه رسمی و نظامی، بر نقش مردم و احساسات انسانی تأکید دارد. عسگری با پافشاری بر حفظ سکانسهای کلیدی، نشان داد که هنر سینما باید از دل واقعیت و احساسات بجوشد، نه از دستور و سانسور.