در پی گمانهزنیها و شایعاتی مبنی بر تضعیف مرحله گزینش در آزمون استخدامی سال جاری وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل هیأت مرکزی گزینش این وزارتخانه به شفافسازی پرداخت. این شایعات عمدتاً پس از اعلام تغییراتی در ضرایب قبولی آزمون امسال مطرح شد؛ به این صورت که سهم نمره علمی به ۷۰ درصد افزایش یافته و سهم مصاحبه علمی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
تفکیک مصاحبه علمی از فرآیند گزینش
رضا روستایی، مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش، با رد شایعات مربوط به تضعیف گزینش، توضیح داد که کاهش سهم ارزیابی علمی به ۳۰ درصد، هیچ ارتباطی به فرآیند گزینش ندارد. او تاکید کرد: “این مرحله (مصاحبه علمی) اساساً نوعی مصاحبه علمی است و کاملاً از فرآیند گزینش مجزا است.”
این توضیح نشان میدهد که تغییرات اعمال شده در ضرایب آزمون، تنها مربوط به بخش ارزیابی تواناییهای علمی و تخصصی داوطلبان است و نباید با فرآیند گزینش که بر شایستگیهای عمومی و اخلاقی تمرکز دارد، اشتباه گرفته شود.
تداوم فرآیند گزینش بدون تغییر
مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش به صراحت اعلام کرد که روند گزینش هیچ تغییری نکرده و مانند گذشته ادامه خواهد داشت. این بدین معناست که داوطلبان همچنان باید مراحل مربوط به مصاحبه گزینش، تحقیقات محلی و بررسی صلاحیتهای عمومی را پشت سر بگذارند. گزینش به عنوان یک مرحله حیاتی برای اطمینان از شایستگیهای اخلاقی، اعتقادی و رفتاری معلمان آینده، همچنان جایگاه خود را حفظ خواهد کرد.

شفافسازی معیارهای گزینش برای نخستین بار
یکی از نکات مهمی که روستایی به آن اشاره کرد، درج شفاف معیارهای گزینش معلمان در دفترچه آزمون امسال است. او یادآور شد: “امسال برای نخستین بار معیارهای گزینش معلمان به صورت شفاف در دفترچه آزمون درج شده است تا داوطلبانی که شرایط لازم را ندارند از همان ابتدا ثبتنام نکنند.”
این اقدام وزارت آموزش و پرورش، گامی مهم در جهت شفافیت و عدالت در فرآیند استخدام محسوب میشود. با مشخص شدن دقیق معیارهای گزینش از همان ابتدا، داوطلبان میتوانند با آگاهی کامل از شرایط، نسبت به ثبتنام اقدام کنند. این شفافیت نه تنها از اتلاف وقت و انرژی داوطلبانی که واجد شرایط نیستند جلوگیری میکند، بلکه به کاهش اعتراضات و ابهامات در مراحل بعدی آزمون نیز کمک شایانی خواهد کرد. این رویکرد میتواند به افزایش رضایت داوطلبان و جلب اعتماد عمومی به فرآیند استخدام منجر شود.
این شفافیت در انتشار معیارها میتواند به داوطلبان کمک کند تا خود را با معیارهای لازم همسو کنند و فرصتهای خود را برای موفقیت در مراحل بعدی افزایش دهند. در نهایت، هدف از فرآیند گزینش، جذب افرادی است که علاوه بر دانش و تخصص کافی، از صلاحیتهای عمومی و اخلاقی لازم برای تربیت نسل آینده برخوردار باشند.