4400688
در حالی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل شرایط خاص خواستار تشکیل کمیته اضطرار برای بررسی وضعیت و احتمال تعطیلی مدارس تهران شده بود، اعلام شد که آموزش و پرورش استان تهران با این پیشنهاد موافقت نکرده و تعطیلی یا غیرحضوری شدن کلاسها را تایید نکرده است. این رویکرد، ابهاماتی را درباره مسئولیتهای قانونی و هماهنگی بین دستگاهها در تصمیمگیریهای حیاتی نظیر تعطیلی مدارس تهران ایجاد کرده است.
<h2 id="درخواست-وزارت-بهداشت-برای-تعطیلی-مدارس-تهران-پاسخ-منفی-آموزش-و-پرورش؟">درخواست وزارت بهداشت برای تعطیلی مدارس تهران: پاسخ منفی آموزش و پرورش؟</h2>
بنابر گزارشهای منتشر شده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای وظایف خود مبنی بر حفظ سلامت عمومی، از جمله سلامت دانشآموزان و کادر آموزشی، درخواست صریح برای تشکیل کمیته اضطرار در خصوص وضعیت مدارس پایتخت ارائه کرده بود. این درخواست، با هدف بررسی جوانب مختلف و اتخاذ تصمیمات مقتضی برای احتمالی شدن تعطیلی مدارس تهران یا برگزاری کلاسها به شیوه غیرحضوری مطرح شد. این اقدام از سوی وزارت بهداشت، نشاندهنده وجود نگرانیهای جدی سلامتمحور بوده است.
اما در واکنش به این اقدام، مسئولان آموزش و پرورش استان تهران، تاکنون نه تنها هیچ گونه تعطیلی یا تغییر شیوه آموزش را تایید نکردهاند، بلکه با عدم همراهی خود، عملاً در برابر درخواست وزارت بهداشت موضعی متفاوت اتخاذ کردهاند. این عدم تایید در شرایطی رخ میدهد که همواره سلامت دانشآموزان و کادر آموزشی باید در اولویت تصمیمگیریهای کلان قرار گیرد و هرگونه تعلل میتواند پیامدهای نامطلوبی در پی داشته باشد.
<h2 id="تناقض-در-رویکرد-به-تعطیلی-مدارس-تهران-چه-کسی-مسئول-سلامت-دانشآموزان-است؟">تناقض در رویکرد به تعطیلی مدارس تهران: چه کسی مسئول سلامت دانشآموزان است؟</h2>
اظهارات وزارت بهداشت مبنی بر انجام وظیفه قانونی خود در ارائه هشدار و پیگیری، نشاندهنده یک عدم هماهنگی جدی میان دستگاههای مسئول در مدیریت بحرانهای شهری است. در گذشته، تصمیمگیری برای تعطیلی مدارس تهران معمولاً در قالب کمیته اضطرار آلودگی هوا، ستاد مدیریت بحران یا سایر نهادهای مشابه و با در نظر گرفتن نظرات کارشناسی چندگانه (از جمله بهداشت، آموزش و پرورش، محیط زیست) انجام میشد. حال این سوال مطرح میشود که در غیاب همراهی آموزش و پرورش، چه نهادی مسئولیت نهایی سلامت دانشآموزان را بر عهده خواهد گرفت و چگونه میتوان از بروز وضعیتهای بغرنج پیشگیری کرد؟
معمولاً، تصمیم برای تعطیلی مدارس بر اساس معیارهای زیر اتخاذ میشود:
میزان آلودگی هوا (فراتر از حد مجاز و پایداری شرایط)
شیوع گسترده بیماریهای عفونی و اپیدمیها
شرایط جوی نامساعد شدید (مانند برف سنگین، یخبندان گسترده، سیلاب)
در این مورد خاص، به نظر میرسد نگرانیهای بهداشتی، محرک اصلی درخواست وزارت بهداشت برای تعطیلی مدارس تهران بوده است و عدم اجماع بر سر این موضوع، نیازمند شفافسازی فوری است.
<h2 id="پیامدهای-عدم-تعطیلی-مدارس-تهران-نگرانی-ها-افزایش-می-یابد">پیامدهای عدم تعطیلی مدارس تهران: نگرانیها افزایش مییابد</h2>
مخالفت با تعطیلی مدارس تهران در حالی که یک نهاد بهداشتی مهم درخواست اضطرار داده است، میتواند پیامدهای جدی به دنبال داشته باشد. این وضعیت نه تنها به افزایش نگرانی والدین درباره سلامت فرزندانشان منجر میشود، بلکه ممکن است در صورت بروز مشکلات بهداشتی گسترده، مسئولیتپذیری و پاسخگویی دستگاهها را به چالش بکشد.
عدم شفافیت در فرآیند تصمیمگیری و اختلاف نظر بین نهادهای متولی، میتواند اعتماد عمومی را خدشهدار کند. جامعه انتظار دارد که در مواقع بحرانی، مسئولان با هماهنگی کامل و بر اساس منافع عمومی، به خصوص سلامت قشر آسیبپذیرتر یعنی دانشآموزان، تصمیمگیری کنند. پیگیری این موضوع و رسیدن به یک پروتکل مشخص برای مواجهه با چنین شرایطی، از اهمیت بالایی برخوردار است تا در آینده شاهد سردرگمی و بلاتکلیفی در مورد تعطیلی مدارس تهران و تصمیمگیریهای مرتبط با سلامت جامعه نباشیم. این شرایط بر لزوم بازنگری در سازوکارهای تصمیمگیری مشترک بین دستگاهی تاکید میکند.
